GOOD VIBES I RY

17. juni 2022

Unge musikere mødes til Good Vibes og får musiklivet til at gro

Hele 14 unge bands med til stor musikbegivenhed i Ry

Musiktalenter i massevis spirer og gror i Ry og omegn, og det er grundlaget for den første udgave af bandfestivalen Good Vibes, der finder sted fredag 17. juni ved Torvehallen i Ry.

Hele 14 bands har tilmeldt sig, og det er unge fritidsbands fra Ry og omegn og bands fra bandakademiet Voxeværk i Ry, Kulturskolen, Knudsøskolen, Bjedstrup Skole og Musikpiloterne.

Musikværket Ry – foreningen bag spillestedet Gnisten – står bag Good Vibes i tæt samarbejde med Kulturskolen, Ungdomsskolen og Ry Cityforening, og det hele handler om at få fokus på de unges musik.

– Vi har helt utroligt mange unge musikinteresserede her på egnen, og der bliver skabt rigtig meget musik rundt omkring – både derhjemme i garagerne og på lofterne og i bands, der opstår i musikklubberne og på skolerne. Men mange når ikke at høre hinanden eller at få spillet for andre, og så det er jo oplagt at få samlet alt den gode musik, der spilles i Ry. Det er vigtigt for musikere at blive hørt, uanset hvor gamle de er, siger musikunderviser Jacob Højland, der er initiativtager til Good Vibes.

– Det giver erfaring at stå på en stor scene med professionelle lydfolk og prøve sin musik af. Vi skal simpelthen have endnu mere musik i Ry, og en god sommerfredag er jo et rigtig godt sted at starte, tilføjer Jacob Højland.

Good Vibes begynder ved 14-tiden og vil strække sig til ud på aftenen, så der bliver tid til både at få lyttet til musikken og få talt med hinanden.

Alder og erfaring spænder vidt – lige fra 3. klasse til 3.g i gymnasiet! For nogle er det næsten første gang på en scene. Andre bands er efterhånden ret erfarne, for eksempel de Voxeværk-bands, der er på plakaten. Flere af dem er nået i finalen med deres egen musik i Dansk Musiker Forbunds musikkonkurrence Reaktor, og de har nået at spille på kendte spillesteder som Train i Aarhus og Kedelhuset i Silkeborg og Walthers i Skanderborg.

Faktisk blev det et band fra Ry, Vakuum, der for nylig vandt årets DMF Reaktor på Kedelhuset i Silkeborg, og Vakuum er netop et af de bands der deltager i Good Vibes.

En vision om mere musik

Jacob Højland har i mange år været musiklærer på Kulturskolen Skanderborg, og han har også været en af initiativtagerne til Musikværket Ry og Gnisten. Hans store drøm er at få musiklivet helt frem i rampelyset på linje med andre tilbud såsom idræt.

– Det er jo fantastisk, at vi kan samle hele 14 unge bands til et arrangement som Good Vibes. Det siger jo alt om, hvor stor interessen for musik er. Ved Good Vibes kan vi mødes og lytte til hinanden på tværs af alder og niveau, og jeg håber, at der kommer rigtig mange folk fra skolerne og fra foreningslivet og kommunen, så de kan se, hvad der er gang i, siger Jacob Højland.

Good Vibes er et projekt, der har været undervejs i hele tre år, men på grund af corona-restriktionerne blev projektet udskudt flere gange. Nu kan det endelig lade sig gøre, og der er lagt mange kræfter i forberedelserne. Det er løbet op i tusindvis af timer.

Jacob Højland håber, at Good Vibes kan blive en årligt tilbagevendende begivenhed, der kan vokse og udvikle sig.

– Der er behov for noget fælles, noget vi kan samles om. Et musikarrangement som Good Vibes handler jo om samspil i en højere betydning. Sagt med en lidt forslidt kliché: Vi spiller hinanden gode, understreger han.

Med et tiltag som Good Vibes kan Ry blive sat på landkortet som en musikalsk by midt i Søhøjlandet.

– Det er vigtigt, at vi øger interessen for musiklivet. Vi vil jo også gerne have et rigt musikliv i fremtiden, men det kræver, at vi får skabt et vækstlag blandt de unge, så der kommer en ny generation af dygtige musikere og et nyt stort musikinteresseret publikum. Tænk hvis samfundet prioriterede musik lige så højt som idræt… det ville betyde så meget. Ikke blot med hensyn til at udvikle musiklivet og finde nye talenter, men det vil også have en stor betydning for trivslen og for kreativiteten i samfundet som helhed, siger Peter Hald, bestyrelsesmedlem i Musikværket Ry.

– Der er mange gode aktører, der står sammen om Good Vibes, og netop det med at samle kræfterne fra skolerne, kulturskolen, de forskellige musikforeninger og lokale musiktilbud betyder, at det hele kan gå op i en højere enhed. Det er også det, der er filosofien bag Gnisten. Det er ikke ”bare” et spillested. Gnisten skal netop være en af de gnister, der virkelig får musiklivet til at spire og gro, understreger Peter Hald.

Det endelige program for Good Vibes vil blive lagt ud på www.gnistenry.dk

Jacob Højland er musikskolelærer og musiker og har i en årrække været underviser ved Kulturskolen Skanderborg. Han er også med i Musikværket Ry og initiativtager til ungdomsmusikfestivalen Good Vibes. Foto: Peter Hald

Jacob Højland har været med til at bygge spillestedet Gnisten op. Her sidder han ved Gnistens flygel. Foto: Peter Hald

Bandet Vakuum er et af de unge orkestre, man kan høre til Good Vibes 17. juni. Vakuum vandt for nylig musikkonkurrencen DMF Reaktor på Kedelhuset i Silkeborg. Foto: Heartmatter Artworks